• header
Nieuws

De 8 grootste fitnessfouten op een rijtje

De 8 grootste fitnessfouten.

1. Trainen zonder plan om je doel te bereiken (oftewel: je doet maar wat)

Bewegen is iets anders dan trainen. Lopen met de hond en een blokje fietsen is prima maar echt slanker en fitter word je daar niet van. Als je een bepaald doel voor ogen hebt, zul je daar hard voor moeten werken. Er is helaas geen makkelijke weg. Moeite doen dus! In je training draait alles om intensiteit. Uit diverse onderzoeken blijkt dat verschillende vormen van intervaltraining (HIIT=High Intensitive Interval Training) het meeste resultaat biedt. Zwaar maar wel effectief. Bovendien moeten voeding, training, slaap en ontspanning met elkaar in balans zijn. .

2. Je doet honderden sit-ups voor een platte buik

Helaas gaat dat niet werken. Je kan een six pack hebben en hem toch niet zien. Sorry. Het gaat om het totaalplaatje. Voor een superstrak setje buikspierenl, moet je drie dingen doen: ten eerste afvallen. Als je vetpercentage te hoog is zul je nooit je buikspieren zien. De basis van afvallen is krachttraining. Als je je spieren traint vragen die in rust nog steeds om voeding. Zo val je af terwijl niets meer doet. Ten tweede moet je regelmatig een cardio training doen (na je krachttraining) om je vetverbranding verder te stimuleren. Ten derde: een gezond eetpatroon volgen om het laagje onderhuids vet weg te krijgen.

3. Je verruilt 300 calorieën aan chocolade voor 300 calorieën zweten op de loopband

Calorieën tellen is een handige indicatie om inzicht te krijgen in hoeveel energie je verbruikt en binnenkrijgt, maar ook erg tijdrovend. Als je het uitzicht op een halfuurtje hardlopen je weerhoudt die chocoladereep op te eten is dat een prima zaak. Maar draai het niet om: je kunt een slecht eetpatroon nooit compenseren met 2 keer trainen per week. Tachtig procent van je trainingsresultaten wordt bepaald door voeding, slaappatroon en stresslevel.

4. Je traint al maandenlang volgens hetzelfde schema

De bekende valkuil: een trainingsprogramma werkte ooit en dus blijf je star volhouden aan hetzelfde trainingsregime ook al zijn de resultaten niet meer wat ze ooit waren. Trainingsprogramma’s werken tijdelijk, daarna ‘went’ je lichaam aan de training en hebben je spieren nieuwe prikkels nodig. Training is niets anders dan je lichaam uit balans brengen, waarna je lichaam die balans weer wil herstellen. Ook word je sneller en sterker. Verander daarom iedere 8 tot 10 weken van schema: andere oefeningen, zwaardere gewichten, verander het aantal herhalingen, het ritme of ga eens op een ander tijdstip naar de gym. 

 5. Je vermijdt trainen met gewichten

Dat is jammer (zie 2) , want meer spieren verhogen je metabolisme (lees: je dagelijks energieverbruik gaat omhoog- ook in rust!) én ze geven een mooie vorm aan je lichaam. Mooie ronde billen, strakke benen, armen met mooie definitie- het zijn de spieren die ‘t ‘m doen. En voor de vrouwen: ben je bang om er uit te zien als een body builder? Maak je geen zorgen, dat gaat niet gebeuren. Vrouwen hebben minder spiervezels en minder testosteron (groeihormoon) voor een overmatige spierontwikkeling (een enkele uitzondering daar gelaten).

 6. Je doet oefeningen gericht op plaatselijke vetverbranding

Een van de meest hardnekkige fitnessmythes is honderden herhalingen maken om op een specifieke plek vet te verbranden. Onmogelijk. Met bil-, been- en buikspieroefeningen train je je spieren, maar vet verbranden precies op die beroemde BBB-zone gaat niet gebeuren. Wat wel werkt? Je hele lichaam trainen in combinatie met een goed voedingspatroon.

 7. Nooit eens iets anders proberen.

Vaak hoor je dat fitness saai is. Het is voor veel mensen een reden om er vroegtijdig mee te stoppen. Dat is jammer, want wij vinden dat fitness allesbehalve saai hoeft te zijn. Dus adviseren wij om regelmatig van schema te veranderen. Maar probeer ook eens wat anders in je sportschool. Het is hartstikke leuk om nieuwe dingen te proberen. Het houdt je training afwisselend en variatie motiveert. Alles staat en valt met sterke spieren en uithoudingsvermogen. Dit kun je bereiken door te trainen in de fitnesszaal, maar de groepslessen kunnen ook een grote bijdrage leveren aan je fysieke gesteldheid. Functionele krachttraining zoals in de Body pump is geschikt voor alle soorten sporten die je kunt beoefenen zoals: voetbal, zwemmen, hardlopen en kaatsen, maar ook als je eens aan een obstaclerun of mudrun meedoet. 

 

Terug naar overzicht